본문 바로가기
Study/영문학

미국 문학사 요약

by 에스트라 2020. 10. 2.

 

미국문학사

 

Chapter 1 식민지 시대의 문학(17C)

 

1. Captain John Smith(1580-1631)

In 1607, he helped found Jamestown, the first colony in America.

the first important historian in American literature.

Elizabethan style: Euphuism(과식체)--화려한 문체, 미사여구, 비유법, 문장의 대칭구조

 

2. William Bradford(1590-1657) --- Plymouth(1620)

plain style- In order to present the 'clear light of truth' to uneducated readers, Puritan writers avoided elegant language.

 

3. John Winthrop(1588-1649)

He was the first governor of Massachusetts Bay Colony(1630).

 

4. Puritanism

① the depravity of man: 모든 인간은 원죄속에 태어났으며, 그들 스스로를 구하기 위해 할 수 있는 일은 아무 것도 없다.

② the supremacy of divine: 하나님은 그의 절대적 권능으로 자의에 따라 어떤 사람은 구 하시고 다른 사람들은 멸하신다.

③ predestination: 하나님께선 처음부터 누가 구원 될 것인가를 인지하고 계신다.

④ free-grace: 인간은 구원의 은총을 구할 수도 거부할 수도 없다.

⑤ election: 신의 선민(신으로부터 선택된 사람)

 

Chapter 2 The Birth of a Nation(18C)

 

1. 계몽사상(Enlightenment)

Enlightenment belief : human intelligence(or 'reason') could understand both nature and man. Unlike the Puritans - who saw man as a sinful failure - the Enlightenment thinkers were sure man could improve himself and wanted to create a happy society based on justice and freedom.

본질적으로 계몽사상은 자연과 인간과 신에 대한 태도에 있어서, 초자연론으로부터 합리주의에로의 전환을 의미한다. 전통적인 교의를 포기한 사람들은 자연의 경이와 놀라운 섭리에 대해 별로 관심이 없었으며, 오히려 초자연적인 힘보다는 과학적인 법칙에 의해 운행되는 우주의 일반적이며 규칙적인 양상에 대해 보다 관심이 있었다. 계몽운동 기간 인간의 이성이 최상의 위세를 떨쳤다. 이성에 의해 자연법칙을 배울 수 있으며, 우주와 조화를 이루어 목적을 달성할 수 있었다. 인간은 이제 더 이상 원죄의 희생물이 아니었으며, 따라서 인간의 이성은 성서와 성직자의 도움없이 활동할 수 있었다.

자연종교라고 할 수 있는 이신론(Deism)은 이러한 사상적 변화로부터 발전했다. 신은 단지 자연법칙을 통해서만 자신의 모습을 드러내고 인간은 이성을 통해서만 신을 이해할 수 있다는 것이다. 이신론자들은 이성과 과학을 신뢰하고, 인간의 선천적 도덕의식을 믿었으며, 고결한 생활을 주장했다. 신에 대한 신념과 rationalism(이성주의)과의 결합이라고 볼 수 있으며 신의 존재를 인정하되 사회와 관계된 면에 관심이 있었다.

 

2. Benjamin Franklin(1706-1790)

He show the Enlightenment spirit in America at its best and most optimistic and his style is quite modern. He invented one type of short prose which greatly influenced the development of a story-telling form in America, called the "hoax", or the "tall tale"(later made famous by Mark Twain)

작품

[Poor Richard's Almanack(1733-1758)]

실용적인 문학, 농부들과 선원들을 위한 유용한 정보, 저축과 열심히 일하는 것에 대해 많은 이야기, 주인공-Richard Saunders

[The Way to Wealth(1757)]

검약과 근면 그리고 사려와 분별 등에 관한 이야기, Richard Saunders가 계속 등장인물로 나오나, 대부분의 역할은 새로운 인물인 Father Abraham에게 주어짐

 

3. Thomas Paine(1737-1809)

He was the greatest pamphlet-writer of the American Revolution and born in England.

▷작품

[Common Sense(1776)]

the most historically important pamphlet in America history.

미국의 독립정신을 고취시킴

Its clear thinking and exciting language quickly united American feelings against England.

 

4. Thomas Jefferson(1743-1826)

미국의 제3대 대통령, 독립선언문의 주 집필자

▷작품

[The Declaration of Independence]

Although it was written during a difficult time in the war, the Declaration is surprisingly free from emotional appeals. It is a clear and logical statement of why America wanted its independence. Jefferson made no attempt to be original. Rather, he built upon the ideas of such philosophers as John Locke. The Declaration was revised eighty-six times before it was finally signed on July 4, 1776.

① 중요성: 영국왕에 대항하는 것이 아니라 인간의 자유에 대한 권리를 언급한 것에 그 중 요성이 있다.

② 내용: 인간은 자유롭고 평등하게 태어났다. 인간은 양도할 수 없는 권리(자유, 평등, 행복 추구권)를 가지고 태어났다.

정부는 피통치자의 동의에 의해서만 존재해야 한다.

백성들은 그들의 의사를 무시하고 멋대로의 권리를 행사하는 어떤 정부도 축출할 수 있는 권리(혁명권)를 가진다.

 

5. Neoclassicism(신고전주의)

독립전쟁 당시의 시인들은 주로 “neoclassical" style을 모방했는데, 별로 유명하진 않았다.

① couplet

② old-fashioned language

③ satire

 

6. Alexander Hamilton(1757-1804)

strong central government를 주장. 제조업자․사업가․도시거주인 옹호.

▷작품

The Federalist(1787-1788)

85편의 저술 중 51편을 씀. 나라의 부국책에 관한 글. 순수 문학은 아니지만 많은 영향을 미침.

 

7. Connecticut Wits(= Yale Poets = Hartford Wits)

The "Connecticut Wits" were rather more conservative in both their style and politics. They were America's very first poetic "circle". Although they were strong supporters of the American side in the Revolution, they hated the democratic philosophy Paine and Jefferson. Most of them were Federalists in their politics and Calvinists in their religion.

 

⑴ John Trumbull(1750-1831)

He was the best writer of satire among the three major Connecticut Wits.

▷작품

The Progress of Dulness(1773)

당시의 교육에 관한 긴 설화체의 풍자시. Tom Brainless(풍자적 인물)

제 1 부: 목사직의 지루함과 대학의 빈약한 교과과정을 비난

제 2 부: 대학이 자유 사상가와 색마가 되는 것을 배우는 곳으로 알고 있는 속물들을 비판

제 3 부: 요염한 여자를 다루고 있으며, 이와 아울러 여성교육 개혁을 주장.

M'Fingal(1776)

독립전쟁 중 Trumbull을 유명하게 해줌.

주인공 M'Fingal은 처음에 영국을 지지하다가 나중에 미국편이 됨.

 

⑵ Timothy Dwight(1752-1817)

He was the grandson of Jonathan Edwards and a minister himself. He wrote in the neoclassical style of Alexander Pope(the great English poet). Some of his themes are rather Puritan.

▷작품

Greenfield Hill(1794)

이 시를 쓴 목적은 구 대륙에 대한 신대륙의 현실적 그리고 잠재적 우월성을 독자들에게 확신시키는데 있다.

 

⑶ Joel Barlow(1754-1812)

He was different from the rest. He had hoped to make a living by his poetry, but soon learned that this was still impossible in America.

▷작품

The Hasty Pudding(1793)

This is best poem and has nothing to do with politics. This is a humorous and realistic description of the making of a favorite New England dessert(hasty pudding).

First in your bowl the milk abundant take, 맨 먼저 여러분의 그릇에 가득히 담은 다음,
Then drop with care along the silver lake 은빛 호수를 따라 조심스럽게 떨어뜨리십시오
Your flakes of pudding... 여러분의 푸딩 조각을...

※ mock-heroic poem

① old-fashioned language를 사용(neoclassical language)

② 영웅시체를 익살스럽게 모방

③ Iambic pentameter

④ 거창한 주제로 사소한 사건을 엄청나게 큰 것처럼 생각해서 쓰는 우스꽝스러운 글

⑤ The effect is very funny

 

8. Drama

Drama developed very slowly in the English colonies. The New England Puritans, and some other Protestant groups, believed that theatre was "an invention of the Devil", bad for the morals of the people.

 

⑴ William Dunlap(1766-1839)

He was the most active playwright

 

⑵ Royall Tyler(1757-1813)

▷작품

The Contrast(1787)

This is the first comedy by an American author using characters from his own country. The "contrast" of the play is between the silly British manners of Mr. Dimple and the American manners of Colonel Manly. Their rivalry for the love of a young lady is, of course, won by the American. It introduces an entirely new character "type" the Yankee(순수한 미국인). Manly's Yankee servant, Jonathan, is extremely self-confident, except with women. He is very patriotic and rather puritanical in his morals. His speech is very colorful. Being a real democrat, he completely ignores class distinctions. We can still see his type in American plays and movies today.

 

9. 전기 낭만주의 작가

① St. John de Crèvecoeur(1735-1813)

He was born a French aristocrat and went to America in 1755. In 1764, he settled down as a farmer in New York State. He was against the Revolution.

▷작품

Letters from an American Farmer(1782)

낭만적 요소인 원시주의, 자연숭배, 감상주의, 인본주의, 그리고 고딕풍의 요소들이 풍부하며

제 3 신(“What is an American?")은 미국의 이상화와 그 낙관적인 노조로 유명하다. 이 장을 통해서 그는 이주자들이 신세계에 이루어 놓은 변형(metamorphosis)을 강조하고 있다. 그리고 그가 ”individuals of all nations are melted into a new race of men"이라고 언급했을 때 그는 분명히 “melting-pot idea(이 경이로운 나라에서 새로운 경험으로부터 새로운 사람들이 성장해 간다. 이러한 사람들이 진정한 미국인)"의 이미지를 예견하고 있었다.

What is this American, this new man?... leaving behind him all his ancient prejudices, and manners, (he) receives new ones from the new mode of life he has embraced, the new government he obeys, and the new rank he holds.

② Philip Freneau(1752-1832)

 

★ Romanticism(19C)

낭만주의가 신고전주의에 대한 의식적 반동은 아니었다 하더라도, 낭만주의는 신고전주의의 이성에 대한 강조를 상상력과 정감의 강조로 대체하였으며, 또 신고전주의의 권위에 대한 강조 대신 개성을 강조하였다. 이국적인 것과 신기한 것 역시 낭만주의에 대한 전조로 종종 지적되었다.

① Mysticism, 범신론, Transcendentalism

② 감상주의, 감성, 우수(憂愁)

③ 고딕주의(고딕적 공포와 고딕건축)

④ 인본주의와 민주주의

⑤ 자연, 동물, 식물, 야생적(회화적인), 경관과 전원 생활 등에 대한 사랑

⑥ 시간과 장소에 있어 현세와 거리가 먼 사회의 소박한 생활의 우월성에 대한 신념

⑦ 복고주의(선사시대, 중세, 고전적 과거뿐만 아니라 최근의 과거, 희랍인과 로마인뿐만 아니라, 초기 켈트족, 스칸디나비아인, 인디안 등에 대한 관심)

⑧ 시에 있어서 이전 보다 폭넓은 자유성(서정시에 대한 보다 두드러진 취향성)

⑨ 신변 또는 경수필

 

*ⓐ view life as more beautiful than the real life

*ⓑ look to the past or the future than to the present

ⓒ long for freedom, independence rather than confronting the real life

ⓓ prefer diversity, originality to traditional convention

ⓔ feeling rather than reason

ⓕ nature rather than civic life

ⓖ imagination, fancy, intuition rather than fact

 

American Romanticism(19C)

① religious optimism(미래에 대한 희망)

② national ideal(국가적 낙관주의)

③ frontier life(서부개척 시대의 변경)

④ the advent of romanticists(Irving, Cooper, Bryant)

 

 

Chapter 3 The Rise of a National Literature(19C)

 

1. 초기 소설

Novels were the first popular literature of the newly independent United States. Like drama, the novel had been considered a "dangerous" form of literature by the American Puritans. In the early days of independence, American novels served a useful purpose. Unlike poetry, the language of these novels spoke directly to ordinary Americans. They used realistic details to describe the reality of American life. At the same time, the earliest American novelists had to be very careful. Many Americans still disapproved of the novel. In fact, the first American novel, William Hill Brown's Power of Sympathy(1789), was suppressed as "morally dangerous" soon after it was published.

 

① Hugh Henry Brackenridge(1748-1816)

미국에서 대두되던 민주주의를 효과적으로 다룬 풍자적 소설을 쓴 가장 초기의 미국작가.

▷작품

Modern Chivalry(1792-1815)

사람들의 도덕과 관습의 개혁을 성취하고자 함. 미국을 backwoods라고 조롱함. 조롱의 대상은 종교적․인종적 그룹, 관습, 출세를 위한 직업들, 미국 민주주의의 약점을 포함.

 

② Charles Brokden Brown(1771-1810)

미국의 가장 중요한 초기 소설가. His interest in the psychology of horror greatly influenced such writers as Hawthorne and Poe many years later.

▷작품

Wieland; or The Transformation: An American Tale(1798)

그의 가장 유명한 작품. a psychological "Gothic novel(eighteenth-century story of mystery and horror set in lonely places)" in the European style.

Ormond(1799)

the first feminist novel in America

 

★2. Knickerbockers(19C초의 뉴욕 작가들)

In the early part of the nineteenth century, New York City was the center of American writing. Its writers were called "Knickerbockers", and period from 1810 to 1840 is known as the "Knickerbocker era" of American literature.

이들의 문학은 대중 예술이었다. 이들의 목적은 독자들을 즐겁게 하는 것이었으며, 이들에서 시, 소설, 그리고 격식을 갖추지 않은 자유로운 수필과 같은 순수 문학 형식에서 좋은 작품들이 나왔다. Freneau, Crèvecoeur, 그리고 기타 작가들의 작품에 일찌기 나타났던 낭만주의는 Knickerbocker들의 작품에 계속 계승되고 있었다. 특히 중요한 것은 Bryant와 Cooper의 자연에 대한 애착이다. 왜냐하면 이러한 자연숭상은 Knickerbockers의 동시대인들일 뿐만 아니라, 이들의 친구이기도 한 미국의 첫 풍경화가 집단인 The Hudson River파와 거의 동시에 나타났기 때문이다.

 

⑴ Washington Irving(1783-1859)

Knickerbockers는 선도적 낭만주의자들이면서도 다소의 신고전주의 경향을 보이고 있었다. Irving은 이들 두 전통에 다같이 능했다. 그는 신변 수필과 고딕 소설의 두 낭만주의 장르를 특기로 삼고 있으며, 후자의 경우 그는 가끔 공상세계의 분위기에 의한 토착적 색채를 가미하고 있다. 그는 문학의 중요한 요소로 story or character보다 “feeling"과 language를 중시했다. 그는 문학으로 생계를 꾸려나간 최초의 미국인이다.

▷작품

A History of New York, by Diedrich Knickerbocker(1809)

This book created a lot of interest in the local history of the city. In the preface, he writes that his purpose is " to clothe home scenes and places and familiar names with imaginative and whimsical(변덕스러운, 묘한) associations. Irving actually invented many of the events and legends he writes about in the book. The idea was to give the region of New York City a special "local color". But more importantly, the book is a masterpiece of comedy which laughs at the Puritans and at New York's early Dutch governors.

이 책의 근본목적은 독자를 즐겁게 하려는 것이었으며, 기본 논조는 해학적이다. Diedrich Knickerbocker는 정신을 혼란케하는 재치와 거드름 떠는 태도와 함께 해학(뉴욕의 풍물과 화란인들의 역사)을 전달할 뿐만 아니라, 그 자신 스스로가 해학의 화신이 된다. 하나의 풍자 작품으로서의 이 작품은 널리 Dutch, Puritan, 그리고 Sweden 이주민들뿐만 아니라, Irving의 동시대인들을 조롱하고 있다. 이 책은 상당한 예술성을 보여주고 있을 뿐만 아니라 토착적인 소재로 보편성을 달성하고 있다. 그리고 수많은 다른 작가들을 풍자함으로써 부담없이 자유자재로 세계 여러 나라 문학으로부터 차용하고 있다. 무엇보다도 중요한 것은 그의 인물들은 시공을 초월한 위선자, 느림보, 노략자, 가짜 지성인, 수다쟁이, 대식가, 허풍쟁이 등과 같은 인간성 그 차제를 상징하고 있다는 것이다.

The Sketch Book(1819)

This book contains thirty-two stories. The majority are on European subjects, mostly English. Like many important American writers after him, Irving found that the rich, older culture of the Old World gave him a lot of material for his stories.

Rip Van Winkle and The Legend of Sleepy Hollow

The best-loved stories from American literature. New England Yankees와 New Yorkers의 성격을 대조. 원래는 독일전통 이야기지만 뉴욕 허드슨강의 지방색으로 채웠다.

Ichabod Crane-- New Englander(comic figure, greedy and superstitious)

Headless Horseman-- 실제로 있는 인물이 아니라 New Yorkers이 외부인들을 겁주기 위해 만든 인물

 

※ Irving의 낭만주의의 특징

① supernaturalism: use of the supernatural

② antiquarian interest(과거에 대한 관심)

③ the use of the exotic(환상적인 것을 이용)

④ taste a humble life(소박한 삶에 대한 취향) : Wordsworth와 비슷

⑤ use of nature

⑥ escape into fantasy(환상의 세계로 들어가려는 경향)

⑦ He showed that America literature was possible

⑧ He was the first important prose writer of America

 

⑵ James Fenimore Cooper(1789-1851)

Knickerbockers이 나라 전체를 대변하려고 노력하지 않은 반면에 그는 미국 전체를 대변하길 원했다. 그의 문학은 위대하지 않았지만 미국 사회에 대한 사려깊은 비판 - 미국사회의 가장 좋은 점을 지적하고 가장 나쁜 점들을 신랄하게 비판 - 을 했다. 유럽에서는 그를 “the American Walter Scott"이라 불렀다. 그의 많은 작품들의 배경은 New York State였지만 등장인물은 ‘Americans'였다. 그는 개척자로서의 미국인의 성격유형을 묘사(the Indian and Yankee sailor)했고 그들이 직면하는 문제는 단지 미국의 문제가 아니라 전인류가 직면한 문제였다. 미국 낭만주의 발전은 그의 노력에 힘입은 바 크다. 그는 인디언과 변경개척자 그리고 선원들에 관한 잊을 수 없는 남성적 묘사에 공헌했다. 그는 자연을 사색을 위한 방편과 격렬한 사건을 위한 파노라마적 배경으로 이용하는데 능했다. 그리고 그는 환경보존에 대해 깊은 관심을 표명한 바 있으며, 그로 인해 그는 심지어 미국의 첫 문학적 보수주의자로 불리기도 한다.

▷작품

The Spy(1821) - his first successful novel

The Pioneers(1823)

This is the first novel of Cooper's famous "Leatherstocking" series, set in the exciting period of America's movement westward.

# character-- Natty Bumppo(who is often called Leatherstocking) appears in all of the novels in the series and is one of the best-known characters in American literature. He is a typical American pioneer figure. He is a master of all the skills needed to live and hunt in the forest. He has an unusually deep love for nature and is afraid of destroying it.

⇒ 미개척된 사회에서 살아가는 야성의 힘(the great rule of conduct에 어긋나지 않는 야성 의 힘)을 지닌 사람.

⇒ Backwoodsman, wilderness scout, homespun philosopher, deadshot

⇒ personification of the democrat's idea

The Last of the Mohicans(1826)

This is one of America's most famous novels, shows Natty ant a much younger age. It is an exciting story, full of action. Characters fight and are taken prisoner, then escape or are rescued.

The Prairie(1827)

Natty is now in his eighties. To escape "civilization", he must now live on the treeless plains.

The Pathfinder(1840)

We again see Natty as a young man. Cooper makes him a kind of backwoods philosopher.

The Pilot(1824)

Cooper was also one of the first writers of sea stories in America.

독립전쟁 시기를 배경으로 함. 바다를 배경으로 한 Leatherstocking tale의 일종. Natty Bumppo와 비슷한 늙은 현명한 선원이 등장.

Notions of the Americans(1828)

Cooper는 1826년부터 7년간 유럽에서 지냈는데, 유럽인들이 미국에 대해 비우호적으로 말하는데 대해 화를 내면서 그에 대한 반박으로 쓴 글.

☞ Cooper 소설의 인물

무교육자로서 문명을 모르고 소박한 인물로서 최고원칙(순진한 자유의식)을 터득하고 있고 the great rule of conduct에 어긋하지 않는 야성의 힘을 지니고 있다. 여기에 American moral ideal을 구현시키고자 하는 인물 등장.

☞ Cooper의 소설

Books about the Revolution, books about the sea, books about indians and frontier forest, books of social criticism

 

⑶ Willian Cullen Bryant(1794-1878)

He is a lawyer and critic as well as poet. Although his grandparents had been Puritans, Bryant's own philosophy was democratic and liberal. As a poet, he disliked the old neoclassical style. He agreed with the Romantic poets of Europe(such as England's Wordsworth) that the new poetry should not simply copy the forms and ideas of the ancient classics. The new kind of poetry should help the reader to understand the world through his emotions. For Bryant, like other Romantics, "the great spring of poetry is emotion", and its aim is to find a new, "higher" kind of knowledge.

그는 미국시를 신고전주의의 딱딱한 속박에서 단순성과 기쁨(정확하게 새로운 정신과 마음의 새로운 영역을 반영하는)으로 이끈다.

▷ 작품

Thanatopsis(1817) --- 사관(죽음에 대한 견해)

And, lost each human trace, surrendering up 그리하여, 각 개인의 흔적을 잃고서 개인의
Thine individual being, thou shalt go 개체를 포기하고 그대는 갈지어다
To mix for ever with the elements, 영원히 요소(흙)들과 섞이기 위해서
To be a brother to the insensible rock... 무감각한 바위와 형제가 되기 위해서

His first great poem, Thanatopsis, shows the deep Romantic spirit of Bryant in his youth. In this famous blank verse masterpiece, nature and death are described with a gentle sadness. The title is Greek for "view of death". Bryant's view is that death is the absolute end of the individual

 

⇒ 이 시에서 논의하고 있는 것

# 죽음이란 불가피한 것이다.

# 죽음은 태연하게 종교적으로 수용되어야 한다.

# 공평한 자연은 온갖 곳의 모든 사람들에 죽음을 가져다 준 다음 그의 존재 속에 이들을 소멸시킨다. 잠과 같이 자연스러운 이 과정을 우리는 의연한 체념과 큰 섭리에 대한 이신론적 자각에 의해 받아드리지 않으면 안된다. 이러한 우주적 관념과 조화를 이루고 있는 것이 이 시에 전개되고 있는 시공을 초월한 파노라마와 같은 이미지들이다.

◎ At first, this might seem a cold and terrifying thought. But, as he explains in later poems, the life of man is part of the wonderful life of nature as a whole. The individual soul is not alone but, as he says in A Forest Hymn(1825), part of " the soul of this wide universe". Almost all of his poetry expresses his excitement at the idea of being part of something so vast.

The Prairies(1832)

This is an emotional description of the huge flatlands of the American Mid West.

...Lo! they stretch; 자 보라! 대평원은 멋있는 구릉지로 멀리
In airy undulations, far away, 뻗쳐있다.
As if the ocean, in his gentles swell, 마치 대양처럼, 점잖은 파도 속에서 조용
Stood still, with all his rounded billows fixed, 히 서있다. 둥근 파도를 고정시킨 채,
And motionless forever. 영원히 움직이지 않고.

공상적인 자연 풍경을 읊은 무운시. 시인은 말을 타고 그의 눈앞에 펼쳐지는 광대한 자연을 바라보며, 마침내 그의 상상력은 세속적인 모습을 마음속에 그리게 된다. 그 당시의 가장 중요한 애국시 중의 하나인 이 시는 비할 데 없는 자연 풍경의 아름다움과 유구한 문명을 강조하고 있다.

The Indian Girl's Lament, The African Chief

Bryant was also a writer with a deep social conscience. As a newspaper editor, he fought hard for the rights of the laborer and of blacks. In this poems he praises the qualities that unite all people. Furthermore, this poetry prepared the way for the Transcendentalist writers who would soon bring American literature to the attention of the world.

☞ Bryant's poetic theory

① The poet has a role as a teacher. This view leads to moralizing in Bryant's poetry.

② The purpose of poetry is not to imitate life, like painting and sculpture, but to stimulate the reader's imagination.

③ The poet should strive for originality, to find new modes of sublimity, of beauty and of human emotion.

④ The great spring of poetry is emotion. As a romantic, Bryant thought that poetry must appeal not to man's intellect, but to his feeling.

⑤ Poetic style should be lucid and simple, which Bryant called "luminous style". His own poems are known for their dignified simplicit

 

Chapter 4 An American Renaissance(19C)

 

☞ 배경: 미국에서 자유로운 창작 활동, 소박한 생활 환경 구가, 자연에 대한 찬미, Puritanism에 반대, 인간 해방 정신, 학문․전통 존중(scolaticism)에 반대, 자아 존중, 인도주의 정신이 구라파에 비해 훨씬 강함.

1930년대와 1840년대에 미국 사회는 서부로 이동했고 작가들은 미국생활에 관한 미국문학의 Ideas를 위해 서부 변경지역을 보기 시작했다. 그러나 동부해안의 도시에서는 대서양 지역 사회로의 오랜 관념이 자리잡고 있었다. 이 시기에 Boston과 이웃도시, 마을은 지적인 열정과 활동으로 가득 차 있었다. Boston의 젊은 지식인들은 전통적인 애국심에 불만을 가졌고 내적 삶(inner life)을 탐구하길 원했다. 그리고 이러한 활동의 중심에는 Transcendentalist들이 있었다.

 

Transcendentalism

초절주의란 직관적 지식과, 인간과 자연에 내재하는 신성 및 인간의 양도할 수 없는 가치에 대한 믿음을 망라하는 관념주의의 한 형태이다. 초절주의는 신, 인간, 자연을 우주영혼의 공유자로 보며 통일적 존재를 강조하는 바, Emerson은 이를 대령이라 불렀다. 자기를 통해 흐르는 신성을 느끼기 위해 Emerson은 자연으로 눈을 돌렸으며 홀로 외로이 이를 추구했다. 전통적 의미의 종교는 그에게 별 쓸모가 없었다. 그의 종교는 자연종교였으며, 스스로를 자신의 사제로 삼았다. Emerson은 자연의 가장 미미한 것조차도 그 차제의 존재 법칙과 의미를 갖는 소우주로 보고 자연을 섬기었고 배웠다. 개인, 자연 그리고 고독을 강조함으로써 초월주의는 낭만주의의 한 중요한 분파가 되었다.

 

☞ Idealism(이상론, 관념론), 즉 바깥 사물보다는 정신의 우위를 강조했고 Intuitive Knowledge를 중시했다.

☞ 자연이나 인간 속에 내재하는 어떤 신성을 믿고 인간의 위엄성을 강조

☞ Unity of Being : God, Man, Nature 모두 Over-Soul(대령)이라는 보편적 영혼을 공유

☞ Logic보다는 Feeling과 Intuition을 통해 진실을 찾고자 노력

☞ 범신론적 사상(Pantheism) : 초절주의자들은 모든 곳, 인간, 자연에서 God를 찾았다. 자 연 그 자체가 그들의 “Bible"이었고 새, 구름, 나무, 눈 모두가 그들에게는 특별한 의미 를 지니고 있었다. 그들은 삼라만상에서 신성을 느꼈다.

☞ 초절주의는 무종파적, 때로는 반기독교적 경향이 있었다.

 

▷ Unitarianism(일신론) ---- 나중에는 반대

① 성부, 성자, 성신, 즉 신성을 하나로 생각

② 신과 대화를 할 때에는 교회를 통해서가 아니라 직접

③ intuition을 중시 ④ 칸트 후기 학파를 존중

 

신봉한 점

① God is love ② God lives in each man

③ Man can know God directly by intuition ④ He can know God through nature

⑤ He should live simply, close to nature ⑥ Every individual is important

⑦ Natural and moral law match each other

 

배척한 점

① Puritanical Calvinism ② Unitarian Coldness ③ Materialism

④ Any kind of Domination(Political tyranny) ⑤ The past(Tradition)

⑥ Science

 

1. Ralph Waldo Emerson(1803-1882)

가장 위대한 미국작가 중의 한 명이며 시인이자 수필가이다. Coleridge의 영향을 많이 받았고, 1836년에 “Transcendental Club"을 창설했다.

▷ 작품

Nature(1836)

이 저서는 인간을 자연 위에 올려놓고 신과 동일시하며, 인간을 “유한세계에서의 창조자”의 위치에 올려놓고 있다. Emerson은 서문에서 현대인은 이제 더 이상 과거 세대의 눈을 통해서 자연을 보아서는 안되며, 자연과의 “근원적인 관계”를 찾아내야 한다고 말하고 있다.

In Nature, the clearest statement of Transcendentalist ideas. In it he stated that man's relationship with nature transcends the idea of usefulness. He saw an important difference between understanding(judging things only according to the senses) and "Reason".

understanding(오성) : 개념형성과 판단에 소요되는 인간의 마음의 능력

Reason(이성) : 논리적으로 사유하는 능력

To believe in your own thought, to believe that what is true for you in your private heart is true for all men, - that is genius ...........

Self-Reliance(1841)

엄격한 개인주의와 비영합주의(전통과 인습에 반대)를 강조

☞ 내용

비영합주의, 개인의 천성이 신성이다(개인이 중요한 것이다), 인습에서 탈피, 미래를 지향, 역사는 개인이나 소수의 전기(‘자신이 믿는 것이 모든 사람에게도 진리이다’ 가 근거)

The Over-Soul(1841)

# 만물에 존재하는 유동적 생명력(범신론적 우주관에서 나온 것)

# 서로 모순된 것을 균형 있게 만드는 것

# 이 세상에 살면서 직관에 의해서 대령을 인식해야 하고 대령이 작용하고 있는 그 속에서 나온 자신을 신뢰해야 한다.

The American Scholar(1837)

1837년에 Emerson이 Harvard University에서 한 유명한 연설로서 전통과 과거의 영향을 공격하고 American creativity의 새로운 분출을 외쳤다. Scholar는 “book learning"하는 사람이 아니라 the original thinker여야 하고 미국의 학자들은 자기 자신을 알기 위해서 자연을 공부해야 한다고 주장했다. 또한 자기신뢰의 중요성을 강조했으며, 이것은 물론 초월주의적 직관에 대한 관심을 의미한다.

The Poet(1884)

Emerson의 가장 유명한 그리고 시와 예술에 대한 주요 사상이 담긴 몇몇 시들이 들어 있는 essay이다.

# 시의 소재는 무한하다.

# 시의 형식은 고유의 구조를 가져야 한다.

# 시인은 완전한 인간(complete man)을 대표한다. 이는 시인이 인식과 표현에 있어 가장 빼어난 사람이기 때문이다.

# 시인은 우리를 old thoughts로부터 해방시켜 준다.

 

2. Henry David Thoreau(1817-1862)

자연주의자, 철학자, 언어 예술가로서의 화신인 Thoreau는 미국 초절주의에 결실을 가져왔고 미국 문학에는 진정한 고전 작품의 하나를 남겼다. 그는 Nature를 읽고 많은 영향을 받아서 평생동안 순수한 초절주의자로 살아갔다. 그의 글은 Emerson보다 훨씬 생생한 문체(lively style)를 가지고 있고 Emerson은 자연에 대해 추상적으로 썼지만 Thoreau는 경험 많은 woodsman으로서 그의 작품은 식물들, 강 야생의 삶에 관해 상세하게 썼다.

▷ 작품

Walden, or Life in the Woods(1854)

Ⅺ. Higher Laws
As I cam home through the woods with my string of fish, trailing my pole, it being now quite dark, I caught a glimpse of a woodchuck stealing across my path, and felt a strange thrill of savage delight, and was strongly tempted to seize and devour him raw; not that I was hungry then, except for that wildness which ge represented. ........

그 특이함 때문에 미국문학에서 가장 위대한 작품 중의 하나가 되었다. 그는 이 작품을 통해 왜 그가 숲 속의 생활을 시도해 보려 했는지, 자연 속에서 삶을 어떻게 조정해 나갔는지, 그리고 이런 경험으로부터 그가 어떤 정신적 풍요로움을 얻었는지를 말해주고 있다.

계절의 변화와 곤충들, 식물들, 동물들이 있는 숲속에서 홀로 살아가는 실제적인 면에 대해 이야기, 간접 경험보다는 직접 경험을 강조, 소박한 삶을 강조, 개인적 체험과 동양적 명상(사색)을 통해 참 진리를 깨달음, 돈이나 재산과 같은 세속적인 사람들이 바라는 것을 거부하고 true wisdom을 찾을 것을 강조, completely Transcendentalist work.

# Thoreau's Walden's style

It is lucid, direct, economical, confident. Thoreau employs all the sources of language such as paradox, irony, metaphor, analogy, and parable.

Civil Disobedience(1849)

Jail에서의 경험을 쓴 essay, 남부의 노예제도를 받아들이고 Mexico와 전쟁을 하는 미국정부에 저항

# 내용

Thoreau argued that the individual should practice civil disobedience if the government passes the laws which conflict with the higher laws of his conscience.

그는 Mexico전쟁에 대한 반대의 표시로 Massachusetts주 인두세를 납부하지 않았다. 그는 감옥에서 하룻밤을 보낸 후 석방되었다. 그는 이러한 방법으로 정부에 대항하여 사적이고 비폭력적인 항쟁을 했다. 그는 그의 이상주의와 사회적 양심, 그리고 용기에 대해 칭찬 받았으며 또 정부나 종교의 법보다 더 높은 법을 인식하도록 한 그의 신비적 견해에 대해 찬양 받았다. 반세기 동안 이 작품은 아무런 반응도 불러일으키지 못했지만 1900년 이후 이 논설은 세계에서 가장 영향력 있는 글 중의 하나가 되었다. 이 논설은 인도에서의 Gandhi의 무저항 운동과 미국평화주의자 집단에 영향을 주었다.

 

※ Brook Farm : An agricultural community established in 1841 near Boston by a group of transcendentalists. The basic purpose of the utopian experiment, which lasted six years, was to give its members a chance to live their lives according to their beliefs. All labor and profit was shared among the members.

3. Nathaniel Hawthorne(1804-1864)

Brook Farm에 동참했을 때는 초절주의에 동조했으나 후에 초절주의자들을 공격.

그는 Henry James와 같이 심리적 문제를 주로 다루었으며, Brockden Brown과 Poe와 같이 병적인 정신상태를 자주 다루었으나, 그는 이들 보다 더 과거를 소재로 활용했다. 그의 작품의 특징인 죄와 악은 정적인 추상적 개념이 아니라 인간의 영혼 속에 전개되는 현상이다. 인간의 내면 세계에 대한 이러한 그의 냉혹한 탐색은 공포와 음산한 결과를 낳게 되었다.

그의 문학적 기교로는 상징적 수법, 아이러니, 풍유적 표현 그리고 다양한 선택(The Scarlet Letter에서의 A) 등을 들 수 있다. 그의 등장인물들은 다른 사람들에게 숨기고 싶어하는 비밀스런 죄나 문제를 가지고 있다.

# Hawthorne's material is the ethical view of life of calvinistic New England ancestors and his tales are almost always allegory.

▷ 작품

Celestial Railroad(1843)

John Bunyan's Pilgrim's Progress의 주인공인 Christian에 관한 Ironic short story이다. 천로역정에서는 Christian이 걸어서 인생의 험난한 길을 여행해야 하고, 그 길을 따라 고통, 죄악, 의심과 같은 인생의 문제들에 직면한다. 그러나 그의 이야기에서는 철도가 Celestial City(heaven)로 데려다 준다. 그 철도는 인간의 인생에서 죄악과 의심과 같은 문제들을 다루는데 있어서 초절주의자들의 실패를 상징한다.

The Scarlet Letter(1850)

그의 가장 유명한 작품이며 세계적 고전 중의 하나.

# 등장인물: Arthur Dimmesdale, Hester Prynne, Pearl, Roger Prynne(Chillingworth는 그 의 별명)

Hester는 역설적 본질이다. 즉, 격정적이면서도 자제심이 있고, 지역사회에 의해 고립되어 있으면서도 이에 헌신적으로 봉사하며, 전통적 관점에서 볼 때 자신의 죄에 대해 뉘우치는 빛이 없으나 그녀의 사랑하는 사람과의 영원한 생명에 대해 희망적이다. Dimmesdale의 경우, 그가 위선자의 화신이라는데 학자들은 의견을 같이한다. 소설 속의 Pearl의 기능은 중요하다. 비록 죄 많은 부모들로부터 태어나기는 하지만, 그녀는 역설적으로 그녀의 부모를 죄악으로부터 인도해내야 하기 때문이다. Pearl에게 옛 도덕극에서 볼 수 있는 바와 같은 위태로운 영혼을 위해 투쟁하는 선한 천사의 자격이 있다면, Chillingworth는 악한 천사에 해당된다. 그의 옛 생활은 학구적이고, 사려깊고, 조용하며 다소 자비스러운 점이 없지 않았다. 따라서 Milton의 사탄과 같이, 그는 악의 본질이라기보다는 덕을 상실한 사람이라 보는 것이 옳을 것이다. 그리고 역설적으로 그의 도덕적 타락으로부터 다른 인물들의 도덕적 발전의 기회가 주어지고 있음을 볼 수 있다.

# 내용: 17세기 New England의 Puritan past를 배경으로 adultery of Hester Prynne and Arthur Dimmesdale을 다루고 있다.

# 주제: The Theme of the novel is that it is useless to hide guilt in order to avoid punishment.

* 개인과 사회의 갈등 * 기독교적 죄-고립-고통-재결합 과정의 변형

* 신성한 인간적 유대관계의 상실 * 상반된 도덕관념의 비극적 불화 * 청교도주의의 매정함

The Blithedale Romance(1852) --- Brook Farm에서의 경험을 쓴 글

4. Herman melville(1819-1891)

그의 소설에서, 인간은 둘로 전쟁하는 세계 - good against evil, God against Satan, the "head" against the "heart" - 에 살아간다. Melville은 tragic view of life(회의주의)를 가지고 있었고 낭만주의적 경향이 있지만 사실주의적 경향이 강했다. 그의 작품 속의 주인공들은 항상 진리를 찾아다닌다.

# Melville의 작품세계

① 회의주의(skepticism) - 궁극의 문제(절대자)에 대한 회의 ② Symbolism

▷ 작품

Typee(1846)

그의 첫 번째 소설. 행복이라는 것이 항상 morality와 연관되는지에 의문을 던지는 내용.

Omoo(1847)

Typee의 속편. 두 소설 모두 문명과 원시적 삶을 대조. 더 깊이 들어가 보면 the values of Christianity and those of the tribal religions 사이의 충돌을 보여줌.

White-Jacket(1850)

He moves from allegory to symbolism. 중요한 symbol은 주인공의 white jacket. 이것은 그의 동료 선원들과는 다르다는 것을 보여준다.

Moby-Dick(1851)

1920년대 들어와서 각광을 받은 소설. 이 작품은 미국 문학의 Hamlet이라 말할 수 있다.

이 작품 속의 Moby-Dick은 God or fate를 상징한다. 주인공인 Captain Ahab는 집념과 복수심에 불타는 인물(전형적인 romantic novel에 등장하는 인물)로서 그의 인간성과 the white whale을 죽이고자 하는 욕구 사이에서 갈등한다. 이 두 부분(the right and the dark)이 Ahab 속에서 싸우며, the dark가 승리한다. Ahab에게 있어서 Moby-Dick은 그가 그것을 이해할 수 없기 때문에 싫어하는 “universal mystery"의 한 부분이다.

Ahab의 세계관과 그것에서 비롯되는 그의 행동은 단순하고 극적이다. 즉, 그것이 주체이든 아니면 대행자든 우주에는 부인할 수 없는 악이 존재하며, 그는 그 악과 직접 대결하여 그것을 파멸시키던가 아니면 자신이 그에 의해 파멸 당할 결심을 한다. 그에게 있어 흰 고래는 악의 화신이다. 끝까지 흰 고래는 그에게 존재할 수도 또는 존재하지 않을 수도 있는 신과 같이, 이해할 수 없고 또 알 수도 없는 신비한 존재로 남게 된다. 이렇듯 고래잡이의 격렬한 극적 행동은 광적인 신자와 회의자간의 논쟁과 뒤얽혀 있으며, 우주는 우연 아니면 어떤 원칙에 의해 지배되는 것인지, 그리고 만약에 어떤 원칙이 있다면 그 원칙은 선한 것인지, 아니면 악한 것인지, 또는 정녕 알 수 없는 것인지 등의 거창한 문제는 그대로 미해결로 남게 된다.

# Why did Ahab opposed to Moby-Dick?

* the nature of Good and Evil

* the power of will to fight with fate

* the validity of those insight which contradict the apparent laws of experience

* the eternal conflict of God and the Nature in which man is caught

Billy Budd

그가 죽은지 30년이 지난 후 1924년에 출판

* 신의 법과 인간의 법에 대한 문제에 의문을 제기

* mercy and justice * individual case and the larger social Good

 

5. Edgar Allan Poe(1809-1849)

문학 비평가, 시인, 단편 소설의 아버지. 처음으로 외국인(프랑스인)에 의해 유명해짐.

그의 저술과 생애에서 우리는 낭만주의의 몇몇 극단적 면모를 보게 된다. 그는 시를 음악으로 간주함에 있어 그의 모든 미국 선구자들은 능가하고 있다. 그는 우울함에 있어 묘지 시인들에 견줄만하며, 또 심지어 그는 모든 시적 소재 중 아름다운 여인의 죽음이야말로 가장 시적이라고 선언한 바 있다. 그의 공포주의는 단순한 황폐한 성곽과 피에 굶주린 흡혈귀 그리고 처형당한 여주인공 등의 퇴적물이 아니라, 어두운 정신세계에 대한 심리적 조명이었다. 그는 초자연적인 미를 갈망하였으며, 또 멀고 외진 것을 구라파와 아라비아를 넘어 하는 끝가지 끌고 갔다. 분명히 그는 그에게는 아무런 보상도 기대할 수 없는 어떤 세계로부터의 탈출을 갈망하고 있는 고독한 낭만주의자에게 꼭 어울리는 사람이었다.

 

* He interested in psychology and the darker side of human nature

* 언어와 이미져리에 있어서 훨씬 romantic

* 그의 방법은 등장인물들을 unusual situations속으로 집어넣고 그들의 feelings of terror or guilt를 신중히 묘사

* He himself classified his tales as 'grotesque'(grotesque보다 치밀하고 기괴한), ‘arabesque' and 'ratiocinative'(추리적인) to indicate variation in his intention.

# Poe가 미국문학에 기여한 세 분야

* the short story

* literary criticism

* Poetry

※ Short story

* 앉아서 30분~1시간 정도 동안 읽을 수 있는 글

* unity of effect

* dramatic effect

▷ 작품

The Fall of the House of Usher(1839)

This work is the best known of Poe's tales, It is a successful example of his theory that in short stories, "unity of effect is everything". The story's setting and its symbols reveal the character of the hero. A crack in the house symbolizes the relationship between the adult twins, Roderick and Madeline Usher. When Roderick buries his twin sister before she is really dead, she returns to the house from the grave. When Roderick dies, the house sinks into the black lake surrounding it.

MS Found in a Bottle(1933)

그의 데뷔작, 외로운 모험가가 육체적, 심리적 공포에 맞부딛히는 이 이상한 바다 이야기의 주제는 많은 Poe의 후기 작품에 이용됨

The Murders in the Rue Morgue(1841), The Purloined Letters(1845)

Poe는 현대적 detective story의 creators중의 한 사람이다. 그는 등장인물과 feeling을 탐색하지 않고 mysteries나 problems를 탐색한다.

☞ Poe는 시에서 내용보다 리듬과 음악성을 강조했다. He defined poetry as "the rhythmic creation of beauty". 그가 사용한 이름도 musical sound를 가지고 있다(eulalie, Lenore, Ulalume).

▷ 작품

How they tinkle, tinkle, tinkle, 그것들은 차가운 밤공기 속에서
in the icy air of night! 계속 딸랑딸랑 거리네
While the stars, that oversprinkleA 하늘에 흩어져 있는 별들
All the heavens, seem to twinkleB 온 하늘이 수정같은 빛으로
with a crystallineC delight. 딸랑딸랑 거리네
Ascatter themselves over Bmake quick flashes Cas of clear colorless jewels

The Bells(1840)

 

He chooses his words for the quality of their sound.

While I nodded, nearly napping, suddenly there came a
tapping
As of someone gently rapping-rapping at my chamber door.

The Raven(1845)

 

This poem is his most famous poem. The rhythm allows us to hear the bird's beak hitting the door

시인은 마지막 연에 가서 비로소 갈가마귀를 “슬프고 영원히 끝이 없는 추억”과 일치시킴으로써 이 시의 암시성을 시사해 주고 있다.

※ Poe의 시적 수법

① 길고 우렁찬 목소리(room→apartment, chamber huge→gigantic)

② 두음법과 의성어를 많이 사용(western-wall, minute hand-made)

③ 분위기에 적절한 단어 사용(covered→enshrouded, buried→entombed, corner→hiche)

④ repetition(반복)의 수법을 통한 음악성

☞ Poe's literary criticism

He wanted to help develop a national literature for the young country and felt that intelligent criticism was the key. He hated bad books and bad writing. His criticisms were usually accurate. But, as James Russell Lowell complained, they also had "the coldness of mathematical demonstrations".

# 작품 - The principle of poetry, The philosophy of composition

※ Poe's literary creed

① the aim of art is pleasure, not truth

② a poem or story must be short and unified

③ poetry should be rhythmical creation of a higher beauty and elevated soul

④ the prose tale should have a single effect. This effect may be horror, terror or passion

⑤ The story must begin with the first sentence have no loosen and move toward an inevitable conclusion

 

Chapter 5 The Boston Brahmins

 

(= Cambridge group = New England Brahmins = School Poets)

19C의 미국은 Edgar Allan Poe의 중요성을 거의 무시하거나 무시하려 애썼다. 이 시기의 미국인들은 매우 애국적이었고 그의 작품이 너무 외국적이라고 느꼈다. Poe는 French poets의 영향을 받았었다. 이 때의 Boston Brahmins는 보스톤 귀족 작가들(하바드 대학 교수 출신의 작가들)로서 New England Renaissance와 Romantic movement에 기여했으며 현재에도 그들의 작품이 학교에서 읽혀지고 있다.

※ Genteel tradition(젊잖은 전통) --- Brahmins가 고수

① genteel은 학식과 교양을 가지고 있다는 것을 의미

② 유럽이나 영국을 존경

③ Brahmins의 낭만주의적․이상주의적 사상(중서부를 개척했던 사실주의자들이 싸웠던 사 상들)이 산업화되어 가는 시대에서는 이상한 것이었다.

 

1. Henry Wadsworth Longfellow(1807-1882)

Poe가 내적 자아의 불행한 심연을 탐구했던 반면에, 그의 시들은 직접적으로 미국 사람들의 정서에 와 닿는 작품들이었다. 그는 Poe에게 답이라도 하는 것처럼, 활동적이고 건강한 삶을 추천했다. 그는 19C 영국과 미국에서 가장 널리 그리고 빈번히 인용된 시인들 중의 한 사람이었다. Brahmins 중에서 확실히 그는 가장 다재다능하고 낭만적인 시인이었다. 비록 그것이 전통적인 것이기는 하나 경이와 신비, 신화와 전설, 원시주의, 중세주의, 그리고 감상주의 등의 놀라울 정도의 다양한 형식을 그의 작품에서 찾아볼 수 있다. 무엇보다도 그는 지금까지 소홀히 다루었던 Italy와 Scandinavia를 포함하여 낭만주의의 영역을 확대함으로써 미국 낭만주의의 보편화에 크게 기여했다.

▷ 작품

Not enjoyment, and not sorrow, 즐기는 것도 슬픔도 아니다
Is our destined and or way; 우리에게 운명지어진 목적은.
But to act, that each tomorrow 행동하는 것이다
Find us farther than today. 내일이 오늘보다 더 나아지게끔

A Psalm of Life(1838)

이 시는 그에게 최초로 명성을 가져다준 시며, 현재도 여전히 “시간의 모래 위에 남겨진 발자국”이라는 구절로 인하여 기억되고 있는 시이다. 그러나 현대적 취향의 사람들에게는 예술적 기교가 결여되어 보인다. 즉, 이미져리는 혼란스럽고 리듬은 단조로우며, 도덕적 교훈은 너무 직설적이다.

Excelsior(1842)

In this poem, he encourages idealism. The metaphor is that of a young man climbing a mountain in the Alps. A terrible storm is coming but this does not stop him. When a beautiful maiden invites him to rest with her, he does not stop, but climbs higher.

Evangline(1847)

두 부분으로 구분된 운문설화로, 앞부분은 전원시, 뒷부분은 긴 모험여행을 다룬 시.

Hiawatha(1855)

시에 다소 원시적이고 비문명적인 feeling을 부여.

# Irving과 마찬가지로, Longfellow도 다른 작가들로부터 대부분의 ideas를 취했다. 그러나 그의 작품에 독창성이 없다고 불평하는 것은 공정하지 못하다. 그는 몇몇 유럽언어들을 통달했고 유럽 여러나라의 문학에서 찾은 소재들을 창조적으로 이용했다. 그는 Brahmins 중의 가장 유명한 작가였고, 그들은 England를 “excellence"로 보고 종종 English literary styles를 모방했다.

# Brahmins의 membership

--- Longfellow, Hawthorne, O. W. Holmes, J. G. Whittier, James Russell Lowell .......

※ Longfellow의 문학세계

① 지난 시절에 대한 우울 ② 어린 시절에 대한 nostalgia

③ 긴 대화체 형식의 시(long narrative poem) ④ 미국의 과거를 이상화시킴

⑤ 철학적 사색가는 아니었다 ⑥ 단테의 ‘신곡’을 번역

 

2. Oliver Wendell Holmes(1809-1894)

"Brahmin"이라는 이름을 지어낸 사람. 그가 가장 좋아하는 주제는 Boston 문화의 우수성(superiority). 그의 essay는 항상 humorous, 종종 놀라운 의견들을 담고 있다.

# society verse(사회시의 훌륭한 작가)

- A sophisticated(현학적인) and polished form of light verse, usually gently satirizing the ways of the man-about-town(도시를 돌아다니는 건달들) and about his bosom(친 구). 간결한 시의 현학적이고 세련된 형태

# Holmes는 특히 humorous poetry에 능숙했다. 그는 ‘light verse'(그의 strong likes and dislikes를 표현하기 위해 humor를 사용)의 미국 최고의 작가 중 한 명이었다.

▷ 작품

Have you heard of the wonderful one-hoss shay,
That was built in such a logical way
It ran a hundred years to a day .... narrow하고 편협한 Calvinism에 대한 비판

The Deacon's Masterpiece(1858)

 

Elsie Venner(1861)

도덕적 책임에 관한 소설로서 Calvinist idea에 대한 공격

 

3. James Russell Lowell(1819-1891)

시인, 수필가, 평론가. Longfellow의 후임으로 하바드대 교수 역임. 그의 시는 종종 political message를 가지고 있다.

▷ 작품

The Biglow Papers

연작시로서 9편까지 나왔다. Mexican War중의 미국 정책을 공격하는 내용. 주인공인 Hosea Biglow는 New England dialect로 말을 하고 종종 humorous opinion을 표현한다. 또 한 명의 humorous character인 Birdofredom Swain은 어리석게도 희망을 가지고 군대에 입대하지만 정신적, 도덕적으로 파괴된 사람이 되어 집으로 돌아온다.

두 번째 The Biglow Papers는 Civil War(1861-1865)동안 북부를 지지하기 위해 씌어졌다.

 

4. John Greenleaf Whittier(1807-1892)

Boston귀족 출신이 아니라 평범한 농부가족 출신의 New England poet. 그의 산문과 시 속에 나타난 많은 토속신앙과 이야기들은, 민속학자들에게 특별한 흥미를 갖게 해주었으며, 그를 선구자적 향토문화 운동의 한 사람으로 인정하고 있다.

▷ 작품

Snow-Bound(1866)

눈보라가 몰아칠 때 집안에서 겪은 경험을 회상하여 쓴 그의 걸작. 이 시는 3개의 주요부분으로 분류된다. 제 1 부는 폭풍우와 그 결과로 말미암은 Whittier농장의 고립을 묘사하고 있고, 제 2 부는 눈에 발이 묶여 수수께끼, 낭송, 그리고 이야기로 시작하여 잠과 꿈으로 끝나는 밤을 두 명의 손님과 함께 즐기고 있는 여러 가족들에 대한 대략적인 묘사이며, 제 3 부는 트럭 운전수, 의사 그리고 신문 - 이 모든 것들이 눈에 의한 싸늘한 억류에 종식을 알린다 - 의 도착을 알리고 있다. 그러나 이러한 어휘 속에는 해학이 내포되어 있다. 왜냐하면 그 눈보라는 처음부터 비효과적인 것으로 나타나 있기 때문이다. 그 싸늘함은 난로불에 의해 상쇄되고 있으며, 억류는 따뜻한 우정과 가족적인 애정 속에 꽃핀 풍성한 생각들에 의해 극복되고 있다.

# Brahmins의 공통적 자질

- 시인으로서의 자질, 일반독자들에게 원로같은 입장(용기와 교훈을 주는), 이러한 신념을 공유하고 있었다.

 

Chapter 6 The Civil War and the "Gilded Age"

 

# Civil War(1861-1865)의 의의

- 처음으로 국가의 통일을 이룸

- 미국의 제2의 혁명

- 사회문화의 근본적 변화(농업중심의 democracy → 상공업 중심)

# Gilded Age(도금 시대)

- the boom times of post-Civil War

 

1. Abraham Lincoln(1809-1865)

Lincoln의 문체는 그의 개성을 잘 나타내는 것으로, 단순하나 통제되고 세련되어 있으며, 분명하고 논리적이면서 질서 정연하고 구성이 잘 짜여 있으며, 엄밀 정확하고, 리드미컬하고, 경우에 따라 적응할 수 있는 유연성이 있다. 청중이 생각하고 있는 바를 분석하고 그들의 반응을 예견할 수 있도록 해준 유연성은 그로 하여금 그의 산문을 자제하면서도 감동적이고, 초연하면서도 동정적이고, 구어적이면서도 신비스러울 정도로 엄숙하고, 시적이면서도 허세적인 비유에서 탈피하도록 해주었다.

▷ 작품

That government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth. .......

The Gettysburg Address(1863)

세계의 가장 훌륭한 연설문 중의 하나이다. 간결하고 단순한 화법에 비해 복잡한 내용의 이 연설문은, 3단계의 중요한 발전과정을 통해 전개되고 있다. 즉 (1) 과거-현재-미래, (2) 대륙-국가-전쟁터-국가-세계, (3) 출생-죽음-부활로의 이동이다. 전체적으로 그는 논리와 감정과 시를 혼합하여 전재의 의미를 설명하고 있으며, 그는 이 전쟁을 Jefferson의 독립선언문 속에 담겨 있는 이념의 시험이며, 또한 성경에서 말씀하시는 바와 같이 희생적 죽음을 통하여 자유의 부활을 성취하는 것으로 보았다.

 

2. Walt Whitman(1819-1892)

민중시인, 민주주의 시인. 19세기 시인이지만 자유시(free verse)를 처음 시도했기 때문에 현대시인으로 취급한다. American bard of optimistic individualism.

※ Walt Whitman의 시작(詩作) 단계

① 초기 - freedom, individualism, religious nonconformance(종교적 비영합주의)

② 중기 - loss, death, suffering

③ 말기 - death, immortality

※ 시의 주제

- the importance of democracy

- the equality of men and women

- the importance of body as well as soul

- patriotism

- faith for advance

# 자유시형

He invented a completely new and completely American form of poetic expression. To him, message was always more important than form, and he was the first to explore fully the possibility of free verse. He rarely uses rhyme or meter, but we can hear(or feel) a clear rhythm(내재율).

- 전통적인 시의 인습을 배격

- 두운법(alliteration), 모운(assonance), 반복(repetition) 등을 많이 사용

▷ 작품

Leaves of Grass

Whitman이 궁극적으로 한편의 장시로 간주했던 것으로, 그가 보존하고자 했던 모든 작품들이 총망라 수록되어 있다.

Song of myself(1855-)

I loafeA and invite my soul,
I lean and loafe at my ease observing a spear of summer grass,
....
I am enamoured ofB growing out-doors,
Ofmen that live among cattle or taste of the ocean of woods ...
Awaste time Bin love with

 

그의 가장 중요한 작품이다. 이 시는 개인적인 자아를 찬양하는 반면(이렇게 함으로써 시인으로 하여금 자기 중심주의에 몰두하도록 길을 터주고 있다), 대표적이고 우주적인 자아를 찬양한다.

Throughout his work, he maintains a joyous curiosity about almost every detail of life. He "absorbs" the sights, sounds, smells, and tastes of the world around him, and then he "sings" them out in poetry.

In the first lines, he begins with himself: "I celebrate myself and sing myself.: But this "self" soon grows to include friends, the entire nation and, finally, humanity. He then introduces himself as " Walt Whitman, a Cosmos". To him, the real "self" includes everything in the universe. "Nothing, not God, is greater than the self is." This is a Transcendentalist idea of "self". In fact, the whole poem is an expansion of Emerson's idea of the "Over-Soul".

Out of the Cradle Endlessly Rocking(1859)

The word final, superior to all ....
Are you whispering it, and have been all the time,
you sea waves?
.....
(The sea) Whispered me through the night, and very
plainly before daybreak,
LispedA to me the low and delicious word death ....
Aspoke softly

이 시는 Whitman이 시인이 되게 된 과정에 대한 시적 설명이다. 일종의 의식, 즉 고전적 통과 의식을 거쳐 그는 자연 속에 침잠하여 특별한 교훈을 구하기 위해 인내심을 가지고 관망하여 기다린다. 한 쌍의 앵무새로부터 사랑과 고통의 의미를 배우고, 바다(요람을 흔드는 고대의 어머니)로부터는 죽음의 의미와 생과 죽음의 관계를 터득한다.

O Captain! My Captain!

링컨의 죽음을 추도하는 시.

 

3. Harriet Beecher Stowe(1811-1896)

여류 소설가. 노예제도에 관한 책을 씀.

▷ 작품

Uncle Tom's Cabin(1852)

This work united Northern feelings against slavery.

- A masterpiece of Abolitionist propaganda

 

4. Emily Dickinson(1830-1886)

New England woman. 여류시인.

# Her meters were based on those in her "Hymn Book" common meter.

# Dickinson's Poetry is characterized by a mixture of Abstract and concrete, at the times colloquial diction.

# Love, death, nature, life, time, eternity, beauty, faith, death and grave 등에 관한 작품.

Her poetry is seen as very modern for its time. Dickinson's own Calvinist childhood gave her this way of looking at life in terms of death. Emerson의 영향(Dickinson's poetry is filled with images and themes taken from Emerson's essays)을 많이 받았고 산업화되어 가는 시대에서 그녀의 시는 old-fashioned였다. 그녀와 Walt Whitman은 시의 수법, 내용이 낭만주의 빅토리아 작가들과는 틀렸다(free verse).

▷ 작품

I Heard a Fly Buzz When I Died(1862) -- 실제로는 제목이 없음

I heard a fly buzz when I died. 죽음의 순간을 상상
... 내세에 대한 vision을 보여준 것 뿐만
With blue, uncertain, stumbling buzz, 아니라 현실에서 죽음의 세계와 연결시킴.
between the light and me;
And then the windows failed, and then
I could not see.

 

저승으로 안내하는 거룩한 안내자를 막 접하려는 하자가 흔한 파란색 집파리 대문에 정신이 흩어지는 순간, 임종의 장면은 용두사미가 되고 만다. 아마 이 파리는 그녀의 영혼의 운명에 대한 회의의 상징이겠지만, 분명히 그녀의 육체가 곧 곤충의 밥이 되고 만다는 것을 생각나게 해준는 것이기도 하다.

Success Is counted Sweetest(1859)

이 시는 그녀의 생전에 발표된 몇 편 안 되는 시 중의 한 편이다. 이해력은 궁핍에서 생겨난다는 3-4행에 표현된 사상은 Emerson의 보상 이론과 흡사하다. 이 시의 경귀적인 표현법은 Emerson식이며 또한 그녀의 동시대인들이 이런 종류의 시를 Emerson의 영향으로 돌리는 것은 놀라운 일이 아니다.